מכשיר הדופלקס מאפשר אבחנה של ורידים בולטים

טיפול ואבחון ורידים ברגליים זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אחד המכשירים הבולטים והחשובים ברפואת כלי הדם הוא מכשיר הדופלקס – מכשיר הכולל אולטרסאונד ודופלר, ובעזרתו ניתן לבדוק בצורה יעילה את זרימת הדם.

מדובר בבדיקה פשוטה ביותר שאינה דורשת שימוש בקרינה, ולכן ניתן לבצע אותה בתדירות גבוהה וללא חשש.

בדיקת הדופלקס מתבצעת בדרך כלל כאשר יש חשש לבעיה בזרימת הדם ברגליים, שעלולה להסתבך ולגרום למצבים קשים כמו תסחיף ריאתי.

הדמיית זרימת הדם ברגליים בעזרת הדופלקס בוחרים לבצע כאשר חושדים בהיצרות פתולוגית של כלי הדם או במצבים בהם מחפשים קריש דם שחוסם את הזרימה העורקית.

לעיתים מבצעים בדיקה זו במקרים של אי ספיקת ורידים, שגורמים לורידים בולטים ולדליות. כמו כן, הבדיקה משמשת למעקב אחר הצלחת הטיפול בורידים בולטים ברגליים, ועוזרת להבין אם הטיפול בבעיה בוצע כהלכה.

מהלך הבדיקה

בדיקת הדופלקס נמשכת כחצי שעה ומתבצעת בדרך כלל על ידי טכנאי מוסמך או רופא המומחה בהדמיה.

במהלך הבדיקה, מורחים על אזור הרגליים ג'ל מיוחד, שתפקידו לעזור להעברת גלי הקול היוצאים מהמכשיר ובהמשך, מכשיר הדופלקס מראה את מבנה העורקים ברגליים ואת זרימת הדם בהם.

המכשיר בעצם שולח גלי קול אל רקמת הרגל וקולט ומעבד את ההחזר. התוצאה היא תמונה של כלי הדם ברגל הכוללת מידע על זרימת הדם בה המוצג בצבעים שונים המבליטים את הזרימה באזורים שונים ברגליים.

במקרים שונים, מבצעים את הבדיקה גם לאחר מאמץ ובנוסף ניתן לשלב גם מדידת לחץ דם עורקי בכלי הדם הנבדקים.

תוצאות אפשריות של הבדיקה

בדיקת הדופלקס בודקת כאמור את זרימת הדם ברגליים, ובסופה הרופא המטפל מקבל מידע שמאפשר המשך טיפול במקרה הצורך. תוצאה תקינה, היא בדיקה בה זרימת הדם בוצעה ללא כל בעיה, ואין כל פתולוגיה בעורקים ובורידים. במקרה זה כמובן שכלל אין צורך בטיפול, ואפשר להמשיך בחיים הרגילים.

תוצאה שאינה תקינה נגרמת לאחר שנראתה פתולוגיה בורידים או בעורקים. בעיות בזרימת הדם העורקית הן בעיות קשות שעלולות להסתבך ויש לטפל בהן באופן מיידי, כמו לדוגמא היצרות כלי דם עורקיים או קריש דם, שמחייבים טיפול ארוך טווח.

לעומת זאת, בעיה בזרימת הדם הורידית היא בעיה בעיקר אסתטית, אך חשוב לטפל בה על מנת למנוע סיבוכים כמו בצקות או תסחיפים. במקרה זה, שסתומים שאינם מתפקדים גורמים לכך שזרימת הדם הורידית לא מתבצעת כראוי, ולכן הם הופכים לבולטים. אבחנה מדויקת של הבעיה בזרימה הורידית חשובה מאוד על מנת לבחור טיפול נכון ויעיל.

סוגי טיפולים בהתאם לממצאי הבדיקה

במידה ותוצאות הבדיקה הראו על פגיעה בכלי דם קטנים ושטחיים, ניתן בהחלט לבחור בטיפול מקומי כמו גלי רדיו, לייזר או קצף. במקרים אלה, הורידים הפגועים הם קטנים מאוד, לא מסולסלים ושטחיים, ולכן ניתן בהחלט לטפל בהם בצורה קלה ומקומית.

לעומת זאת, לעתים תוצאות הבדיקה מראות שהפגיעה בזרימה הורידית כוללת גם את וריד הספנה (וריד מרכזי מאוד ברגל) וורידים עמוקים נוספים. במקרה זה, בדרך כלל אין ברירה אלא לבצע ניתוח להסרת הורידים הפגועים ולקשירת הורידים הראשיים, ובדרך זו להיפטר מוורידי הרגליים הבולטים.

ממצא נוסף שיכול להופיע בבדיקה הוא קריש דם בתוך הוריד (DVT), שמגביר את הסיכון להיווצרות תסחיפים ריאתיים. במקרה זה, הרופא המטפל ימליץ על טיפול בנוגדי קרישה, שמטרתו לפרק את הקריש המדובר ולמנוע היווצרות קרישים נוספים ולהפחית את הסיבוכים האפשריים.

חשוב לזכור שבדיקת הדופלקס היא בדיקת הדמייה יעילה ומהימנה, אך בכל מקרה יש להתאים את התוצאות לקליניקה, וכך להחליט על הפתרון הטוב ביותר.

ראו גם:

גירוד ברגליים

אבחנה של ורידים בולטים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון ורידים ברגליים, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון ורידים ברגליים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: