וריקוצלה

טיפול ואבחון ורידים ברגליים זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גבריםוריקוצלה הוא מונח רפואי המתאר הגדלה של וורידים הנמצאים בתוך שק האשכים. צינור הזרע, הוא איבר ווסקולרי מאוד בעל מערכת ורידים ענפה ומשמעותית, אשר מסיבות מסוימות עלולים להיחסם ולגרום להרחבה המתוארת (ככל הנראה תפקוד לקוי של המסתמים בורידים גורם להיווצרות הווריקוצלה). כאשר זרימת הדם בוורידים נפגעת, הם מתרחבים והופכים לגדולים וגדושים, וכתוצאה מופיעה וריקוצלה.

רוב מקרי הוריקוצלה מתפתחים באופן הדרגתי לאורך זמן, ובדרך כלל אינם דורשים טיפול רפואי. במידה והוורידים גורמים להופעת סימפטומים או כואבים, ניתן לטפל בהם באמצעים כירורגיים.

הביטוי של וריקוצלה

וריקוצלה מופיעה בעיקר בגיל ההתבגרות, ובדרך כלל בצד השמאלי. ברוב המקרים, וריקוצלה כלל לא גורם להופעת סימפטומים, ובמקרים נדירים, הגדלת הורידים גורמת לכאב המתואר ככאב עמום אשר בעיקר גורם לאי נוחות. במקרים מסוימים, הכאב עלול להפוך לכאב חד יותר, המוחמר בפעילות גופנית. במקרים אחרים, הכאב עשוי להופיע דווקא בישיבה או בעמידה, כתלות במיקום הווריקוצלה, ובאופן כללי, רוב מקרי הכאב מוקלים בשכיבה על הגב. יש לציין שככל שהזמן עובר, הוריד עשוי לגדול עוד יותר, ולהפוך לבולט ומשמעותי יותר.

ברוב המקרים, אין מה לחשוש מסימני הוריקוצלה, אשר כאמור בדרך כלל אינם מופיעים, והימצאות וריד בולט על שק האשכים ללא הופעת כאב לא דורשת טיפול כלשהו.

עם זאת, במידה ומתחיל להופיע כאב, או ששק האשכים מתנפח ומופיעה מסה בתוכו, חשוב מאוד להגיע אל הרופא לבדיקה.

סיבוכים של וריקוצלה

במידה ומזניחים תלונות על וריקוצלה ולא בודקים את המצב או מטפלים בו, עלולים להופיע 2 סיבוכים חשובים:

  • אטרופיה של האשך – מצב בו מופיעה פגיעה באשך עצמו, אשר מאבד נפח ומתכווץ עם הזמן.
  • חוסר פוריות – במקרים מסויימים קיים קשר בין וריקוצלה לחוסר פוריות. אחד התפקידים של המערכת הוורידית באשכים הוא לקרר את הדם הזורם בעורקים, וכאשר המערכת הורידית לא פועלת כראוי, הטמפרטורה באשך תהיה גבוהה מדי ותופיע פגיעה בייצור ובתנועת הזרע. במקרים אלה יש לטפל בוריקוצלה, על מנת להחזיר את יכולת הפוריות.

אבחנה וטיפול בוריקוצלה

האבחנה של וריקוצלה מתבצעת על ידי בדיקה גופנית ואולטרסאונד, אשר עוזרים לאבחן שאכן מדובר בווריקוצלה. מבחינת הטיפול, במידה והוריקוצלה סימפטומטי (גורם לכאב, או אטרופיה), מבצעים טיפול לתיקון הוריקוצלה.

מבחינת הפרעות הפוריות, כיום קיימת מחלוקת לגבי חשיבות הטיפול אצל אנשים הסובלים מכך ולא ידוע האם הטיפול יכול באמת לשפר את המצב. מדובר בטיפול שמטרתו לסגור את הוריד הפגום, ובכך להסיט ממנו את זרימת הדם לורידים אחרים תקינים. הניתוח לתיקון המצב יכול להתבצע במספר דרכים:

  • ניתוח פתוח – ניתוח בו מגיעים לוריד הפגוע דרך המפשעה, ובדרך זו מתקנים אותו. במהלך הניתוח משתמשים באמצעים כמו מיקרוסקופ או מכשיר אולטרסאונד על מנת לשפר את תוצאות הניתוח, ובדרך כלל תוך מספר ימים ניתן לחזור לפעילות תקינה.
  • ניתוח בגישה לפרוסקופית – ניתוח המתבצע באמצעות הכנסת מצלמה ומכשירים דרך חלל הבטן אשר באמצעותם מטפלים בוריד הפגוע. מכיוון שמדובר בדרך כלל ב-3 חתכים קטנים מאוד, תוצאות הניתוח הלפרוסקופי טובות יותר מבחינה אסתטית.
  • אמבוליזציה – טכניקה מיוחדת בה מחדירים אל הוריד הפגוע סליל מיוחד בעזרת אמצעים של רדיולוגיה פולשנית. במהלך האמבוליזציה, מוחדר אל גופו של המטופל צנתר, אשר מכוון לוריד הפגוע בעזרת מכשירים מכשירי שיקוף ואולטרסאונד מיוחדים. לאחר ההגעה לוריד הפגוע, חוסמים אותו באמצעות סליל מיוחד אשר בסופו של דבר גורם לכך שהוריד ייסגר. לעומת הניתוחים, מדובר בסוג פחות נפוץ של טיפול בוריקוצלה, ולרוב בוחרים הרופאים לטפל בבעיה באמצעות הגישה הכירורגית.

ראו גם:

טיפולים נפוצים להעלמת נימים

גברים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון ורידים ברגליים, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון ורידים ברגליים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: