במהלך ההריון נוצרים ורידים ברגליים

טיפול ואבחון ורידים ברגליים זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

במהלך ההיריון מתרחשים בגוף האישה מספר שינויים המתלווים למצב הדינאמי שבו נמצאת האישה. אחת התלונות הבולטות ביותר המתלוות לתהליך היא הופעת ורידים ברגליים, או בשמן המקצועי יותר – דליות.

ניתן אף לומר שמרבית הנשים תחווינה את התופעה במקביל להתקדמות מהלך ההריון. מדובר כאמור בבעיה מוכרת אשר זכתה לתיעוד כבר לפני אלפי שנים.

מבנה הורידים ברגליים

ורידי הרגליים מכילים בין היתר שסתומים. שסתומים אלו, אשר מצויים גם בורידים באזורים אחרים בגוף, משמשים בעיקר למניעת החזרה של הדם לאחור – כלומר מסייעים להשבת הדם אל שריר הלב בכך שהם מצמצמים את חזרת הדם הורידי אל אברי הגוף.

השסתומים בורידי הרגליים הם משמעותיים יותר בשל העובדה שהרגליים נמצאות רוב הזמן במנח המנוגד למרכז הכובד (במצב עמידה למשל). במקרים שבהם ישנה פגיעה במערכת השסתומים של הרגל, תהיינה הצטברות מוגברת של דם בורידי הרגליים. הצטברות הדם תוביל להרחבה ובלט של ורידים אלו, וזהו הביטוי למעשה של הדליות.

אז למה דווקא בהריון?

כחלק מהתהליך של גדילת הרחם, קיימת הגדלה של הלחץ הקיים בבטן האישה. לחץ זה משפיע על ההחזר הורידי, פחות דם יכול לזרום בחזרה אל הלב ויותר דם מצטבר ברגליים.

גורם משמעותי נוסף הוא שינויים ברמות ההורמונים בגוף האישה.  במהלך ההיריון ישנה עלייה ברמות ההורמון פרוגסטרון.

פרוגסטרון גורם להרחבה של כלי דם, וכשמדובר בורידי הרגליים הרחבתם מובילה לפגיעה בפעילות השסתומים ולהצטברות דם בכלים אלו כמתואר. זאת ועוד, הסטאטוס ההריוני אף מחמיר את הבעיה אצל נשים אשר סבלו מדליות טרם תחילת ההריון. נשים שלקו בתופעה בהריון קודם עלולות אף לסבול מהבעיה באופן חמור יותר הריון הבא.

התמודדות ופתרונות אפשריים

דליות בורידי הרגליים בחלק הגדול של המקרים, מהוות בעיה אסתטית בלבד ואינן טומנות בחובן כל סכנה לבריאות האישה. מדובר בבעיה שאינה פתורה מסיבוכים אפשריים.

לעיתים הדליות מלוות בכאב, אדמומיות ונפיחות העשויים להחשיד לדלקת. הדלקת יכולה להיות קלה גם כן, אולם באם לא תזכה להתייחסות המתאימה עלולים להתפתח כיבים מקומיים באזור.

חשוב לזכור שבאבחנה המבדלת קיימים גם אפשרות להיווצרות קרישי דם בורידים העמוקים של הרגליים, מצב רפואי משמעותי יותר – ומכאן החשיבות בהתייעצות עם הרופא המטפל במקרים ובהם התלונות הן מעבר לפגיעה הקוסמטית (לדוגמא בהופעת כאב).

בכדי להקל על התופעה מומלץ להימנע מעמידה ממושכת ולעסוק בפעילות גופנית מתונה הכוללת הנעה של שרירי הרגליים.

הגבהת הרגליים מספר פעמים ביום למשך מספר דקות עשויה לתרום גם היא להפחתת הנפיחות בורידי הרגליים. שימוש בגרביים ותחבושות אלסטיות מסייעות אף הן, אולם יש לשים לב שאינן מלופפות חזק מידי שכן הדבר עלול רק להחמיר את הבעיה.

בנוסף ניתן להסתייע במשחות ייעודיות להפחתת הדליות, אולם חשוב לציין שגם אם נשים רבות מדווחות על שיפור במצב הדליות, יעילות ההשפעה של מרבית המשחות הללו לא הוכחה באופן חד משמעי כך שהאפקט שלהן מוטל בספק.

מניעה וטיפול מוקדם כבר בשלבים ההתחלתיים של התפתחות הבעיה הם משמעותיים ביותר לפתרונה. ערנות והתייעצות עם הגורם המטפל, ביחד עם התאמת הגישה הטיפולית לכל מקרה ומקרה יובילו לתוצאות הטובות ביותר. נזכיר שבמרבית המקרים אין צורך בטיפול התערבותי תרופתי או כירורגי, ושימוש בשיטות המוזכרות לעיל יהיה מספיק בכדי לצמצם את ממדי ההופעה.

במהלך ההריון נוצרים ורידים ברגליים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון ורידים ברגליים, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון ורידים ברגליים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: