ורידים בולטים – וויטמין B, מקלחות קרות והימנעות מפעילות גופנית

טיפול ואבחון ורידים ברגליים זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ורידים בולטיםכאשר הקיץ בשיאו והמלתחה הופכה קצרה וחשופה יותר והים קורא לנו להגיע אליו בבגדי הים הקטנטנים, יש נשים רבות שמוצאות את המצב בעייתי ביותר בגלל שהן מתביישות במראה הרגליים שלהן לאורך ולרוחב הרגליים.

חשוב להכיר את הסיבות לתופעת הורידים הבולטים ברגליים וכן שיטות שונות לטפל בהם או למנוע את הופעתם.

ורדים בולטים זה גנטי

במרבית המקרים, ורידים בולטים ברגליים הם תוצאה של גנטיקה ואם אמך וסבתך סבלו מהתופעה, סביר להניח שהיא לא תפסח גם עלייך ועם השנים גם את רגלייך יעטרו ורידים כחלחלים. הגיל, עמידה ממושכת על הרגליים, תרופות המכילות אסטרוגן, הריונות ועודף משקל מאיצים את תהליך יציאת הורידים ואף מחמירים אותו.

יחד עם זאת, ישנן סיבות אחרות שאינן שפירות כמו הסיבה הגנטית ויכולות להעיד על אי ספיקה של ורידי הרגליים.

אי ספיקה של ורידי הרגליים, המוכרת יותר בשם "דליות" נוצרת כתוצאה מליקוי בשסתומים הנמצאים בורידים ותפקידם לדאוג שזרימת הדם תהייה מהרגליים אל כיוון הלב ולא בכיוון ההפוך. כאשר השסתומים נפגעים, ורידי הרגליים נעשים גדושים בדם שלא מצליח לחזור אל הלב, הם נעשים בולטים ותפוחים ואז ניתן לראות אותם.

למעלה מ-30% מהאוכלוסייה סובלת מאי ספיקת ורידי רגליים כאשר נשים סובלות מהתופעה בשכיחות גבוהה יותר מאשר גברים. הסכנה הגדולה ביותר של התופעה היא "תרומבופלביטיס"- דלקת שנוצרת בכלי הדם ומגבירה את הסיכוי להיווצרות קריש דם שיכול להתנתק ממקומו, לנוע אל עבר הריאות ולגרום ליצירה של תסחיף ריאתי.

פרט לתרומבופלביטיס, דליות ברגליים גורמות לנפיחות, בצקת, כאבים ברגליים, התכווצויות, שינויים בצבע ומרקם העור, כאבי מפרקים ולעיתים גם לפצעים עמוקים וכיבים ברגליים.

מה אפשר לעשות?

שם המשחק בכל הקשור לורידים ברגליים הוא מניעה ויש מספר אמצעים בהם ניתן לנקוט בכדי למנוע את הופעת הורידים או במידה וכבר הופיעו- לצמצם את ההחמרה במצב:

1. יש להימנע מעמידה או ישיבה ממושכת. במידה ואין ברירה והעיסוק היומיומי מחייב זאת, מומלץ ללכת או לזוז כמה שיותר בכדי לאפשר לשרירי הרגליים "לסחוט" את הורידים ולהזרים את הדם אל עבר הלב.

2. חשוב להימנע מפעילות גופנית מהעלה את הלחץ בשוקיים כמו הרמת משקולות. פעילות גופנית קלה המפעילה את שרירי הרגליים כמו הליכה או שחייה מחזקת את דפנות כלי הדם וממריצה את זרימת הדם.

3. מקלחות קרות יכולות לכווץ את כלי הדם ברגליים ולעזור במניעה של יצירת דליות. מקלחות חמות, שהייה בסאונה ומריטת שיערות בשעווה חמה דווקא מחמירים את המצב.

4. מומלץ להקפיד על כמה דקות מנוחה ביום בהם הרגליים מורמות- בין אם בישיבה ובין אם בשכיבה.

5. גריבה של גרביים אלסטיות או חבישה של הרגליים בתחבושות אלסטיות אמנם לא עוזרת להחזיר את הורידים הבולטים למקום, אך היא יכולה בהחלט למנוע יציאה שלהם במידה קשה יותר. יש האומרים כי היא מקלה גם על כאבים.

6. לפני טיסות ארוכות המצריכות ישיבה ממושכת, מומלץ להתייעץ עם רופא בנוגע לנטילה של תרופות לדילול דם כמו אספירין או פלאביקס שימנעו יצירת קרישי דם בורידים הבולטים- דבר שעשוי להיות מסכן חיים.

7. נמצא כי נטילה של אבץ, ויטמין B וויטמין C עוזרת להפוך את דפנות הורידים לגמישים וחזקים יותר ועל ידי כך לעכב הופעה של ורידים בולטים ברגליים.

מדוע ויטמין B עוזר לדליות ברגליים?

ויטמין B הוא שם כולל לקבוצה המכילה בתוכה שמונה ויטמינים שונים. בעבר היה מקובל לחשוב כי קיים רק ויטמין B אחד אולם עם השנים התגלה כי ישנם 8 ויטמינים שונים בעלי מבנה דומה זה לזה אך השפעות שונות במקצת:

ויטמין B1- קרוי גם תיאמין. חיוני לצורך תפקוד תקין של מערכת העצבים, מערכת העיכול ופעיל בחילוף חומרים של חלבונים ופחמימות.
ויטמין B2- נקרא גם ריבופלאבין. עוזר למנוע אנמיה, חשוב לפעולת העיכול, לראייה ולבריאות העור והשיער.
ויטמין B3- ניאצין. חיוני לתפקוד תקין של מערכת הנשימה, מערכת העצבים וחילוף חומרים של חלבונים וסוכרים. מחזק את הזיכרון ומונע נדודי שינה וכאב ראש.
ויטמין B5- חיובי לפעילות לקינה של מערכת החיסון, מערכת העצבים, תאי דם אדומים והורמונים נשיים.
ויטמין B6- חיוני לפעילות של מערכת העצבים ולחילוף החומרים של חלבונים.
ויטמין B7- ביוטין. חיוני לבריאות העור ותאי הדם האדומים.
ויטמין B9- מוכר יותר בשם "חומצה פולית". חיוני למנעית אנמיה, למערכת העיכול ולזיכרון.
ויטמין B12- חיוני לגדילה והתפתחות של תאים, פעילות תקינה של מערכת העצבים, יצירת תאי דם אדומים.

את הויטמינים מקבוצה B ניתן להשיג על ידי אכילה של בשר, דגים, ביצים, ירקות ירוקים, קטניות ועוד. כמו כן- ניתן לרכוש כיום בבתי המרקחת ורשתות הפארם השונות תוספי מזון ללא מרשם רופא המכילים כמויות גדולות של ויטמינים מקבוצה B.

ראו גם:

האם יש תרופות סבתא לטיפול בורידים בולטים?

ורידים בולטים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים

המרכז לטיפול ואבחון ורידים ברגליים מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון ורידים ברגליים, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון ורידים ברגליים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: